Olivia Norling

Veckans rekommendation
 

Ännu en gång dags att rekommendera en femstjärnig bok! Det är onsdag och veckan kunde inte ha gått långsammare framåt, men för att få det att gå lite fortare så tänkte jag rekommendera något som jag personligen älskade att läsa och förhoppningsvis så älskar ni det med. Veckans rekommendation kommer helt enkelt att bli: Jag ger dig solen (orginaltitel: I’ll give you the sun), av Jandy Nelson. Jag läste den här boken någon gång i början av sommaren och till att börja med så gillade jag den faktiskt inte så mycket, men när jag kom in i den så var det omöjligt att sluta läsa. Jag ska erkänna att jag kanske fällde en tår någon gång när jag läste boken, men det är inte huvudsakligen en sorglig bok. Boken är fylld med både kärlek, glädje och sorg och har ett otroligt vackert språk. Det var egentligen språket som till en början fick mig att ogilla boken, men desto mer jag läste desto svårare var det att inte älska språket. För, ja, det är annorlunda men det är också vackert och unikt, vilket jag älskar.

 

Synopsis:

Tvillingarna Jude och Noah är olika, men drömmer båda om att bli konstnärer. När en stor tragedi drabbar familjen förändras allt. Så småningom leder Judes viktigaste konstprojekt till att gamla hemligheter avslöjas och tvillingarna börjar långsamt förstå vad som egentligen har hänt och vad som är viktigt.

Jude och Noah är tvillingar, men olika, även om båda drömmer om att bli konstnärer. De har alltid tävlat om föräldrarnas uppskattning, men när familjen drabbas av en stor tragedi förändras allt. Tre år senare är det bara Jude som tycks bry sig om att hålla ihop det som är kvar av familjen. Noah verkar inte bry sig om något, allra minst målandet. Men när Judes viktigaste konstprojekt sammanför henne med en excentrisk skulptör och hans unge skyddsling, avslöjas gamla hemligheter och historien nystas upp. Sakta börjar tvillingarna förstå vad som egentligen har hänt, och vad som är viktigt.

-       Quick, make a wish. Take a (second or third or fourth) chance. Remake the world.